Followers

 Baby Birthday Ticker Ticker

Friday 22 October 2010

.: mengimbau kenangan dulu - 1 :.

lately kitorang asyik teringat zaman2 kecik2 dulu2 pastu abes bantai tergelak sume org teringat dulu2....buat name kad la.. autograf la... buku lagu la.... aku pun takde2 keje search punya search jumpa la bnyk blog pasal zaman 80-an ni....mmg teringat abes la zaman dulu2...hahahha

antaranya:-

*
*
*
*
*

Aku memang suka mengimbau kenangan. Mengingat balik apa yang berlaku dulu-dulu sememangnya salah satu kesukaan aku. Mengabadikan segala kenangan itu di blog ini juga adalah kesukaan aku. Oleh kerana itu ada beberapa entri telah aku abadikan disini khas untuk membawa balik kenangan-kenangan menarik yang berlalu pergi tu. Terkadang tanpa sedar dah banyak perkara-perkara yang pernah kita jumpa dulu-dulu iaini zaman kita kecik-kecik dah sukar dilihat sekarang ni. Hari ni aku nak imbau tentang makanan ringan atau senang disebut jajan masa kat kampung dulu. Kalau kakak pergi sekolah ke mesti aku pesan suruh bawa balik jajan takpun kalau ikut mak pegi kedai, ada sahaja yang nak dibelinya. Antara benda-benda yang popular dan aku suka beli waktu tu ialah…

 
 Kuaci Bunga Matahari
Ini bukan kuaci gurih macam sekarang nih. Plastik dia warna putih dan tulisa dan gambar kat kuaci tu warna hijau. Dalam plastik kuaci ni pun ada macam tikam-tikam. Kalau ada note 20 sen tu maka bolehlaa kita pegi claim ngan tuan kedai. Ada gaklaa yang dapat seringgit. Tapi selalu yang aku dapat “terima kasih” jee.. tak kisahlaa, benda tu sampingan jee.



Buble Gum

Ada macam-macam buble gum tak silap aku tapi yang selalu aku makan yang bentuk segiempat dalam bungkusan warna-warni pastu boleh patah 3 dan pada kulit bungkusan tu ada gambar-gambar kartun yang boleh dilekapkan pada tangan macam tatoo. Lagi satu ada yang letak dalam plastik gula getahnya bulat-bulat. Tiga biji tak silap aku dan berlainan warna. Selain tu ada yang berbentuk rokok dan juga yang berperisa buah-buahan macam kat gambar atas tuh.







Ding Dang

Sebelum kenal doraemon aku kenal ding dang dulu. Rupanya yang kat kotak dingdang tu doraemon.  Dalam kotak ding dang ni selalunya ada mainan tapi kalau dulu-dulu tiap-tiap bulan ada update kat tv apa hadiah bulan tu. Masa tengok cerita kartun petang-petang tu.. mesti ada iklan ding dang. Makanan dia coklat bulat-bulat. Bukan makan sangat pun kadang. Sekarang masih wujud dan harganya 70 sen. Budak-budak sekarang pun tak berapa pandang dah aku tengok.




Coklat Kiddies

Aku tak panggil coklat kiddies sebenarnya. Kalau dulu aku panggil coklat kandos. Selalu suruh mak aku beli kalau pegi kedai. Aku ada jugak survey-survey kat kedai sekarang dan aku tengok masih ada lagi tapi macam kecik pulak saiznya. Rasanya dulu aku makan cam besar je.. . Kalau makan coklat ni suka aku patah-patahkan biarkan tinggal segiempat yang bertulisan kandos tu jee.. heh!




 Mamee

Aku tau mamee ni wujud sampai sekarang dan aku masih suka makan pun cuma popularitinya tak macam dululaa aku rasa. Sekarang aku tengok mamee tu macam sikit jee tak macam dulu-dulu. Lagi satu aku suka pegi mamee harga 10 sen yang hancur tu.. rasanya macam dah takde lagi kot. Ada sape -sape pernah jumpa?





Tora

“Tora datang lagi dengan…” Haha tiap-tiap petang adalaa muka mat sentol dalam iklan tora dan sewaktu dengannya. Tapi iklan dia melampau-lampau kadang. Bila dah beli.. takdelaa sehebat dalam iklan pun mainannya. Harga Tora dulu RM 1. Hadiah dia biasanya best sikit dari ding dang sebab kotaknya besar sikit.




 Nini dan Choki-Choki
Nini makanan biskut yang datang sekali dengan pencecah.  Ada perisa coklat dan kacang. Satu lagi coklat choki-choki.. makan gitu saja boleh atau nak letakkan kat roti pun ok. Kedua-dua benda ni masih ada sampai sekarang tetapi cukup popular masa awal-awal kemunculannya dulu. Semua pengaruh dari iklan petang-petang tulaa..




 
Sagun @ sagu Kelapa
Aku tak tahulaa orang lain panggil apa. Yang aku ingat aku panggil benda ni sagun. Biasanya diletakkan dalam plastik orang buat aiskerim tuh. Masa makan benda ni takleh bercakap. Sebabnya silap-silap bersepai muka orang depan kita. Gangster sekolah pun makan sagun zaman dulu-dulu.. haha



 
 Air Pop @ Air Budak
Sesiapa yang melalui zaman 80-an dan 90-an memang ingat air nih. Air ni kat dalam tiub plastik dan Ada pelbagai warna . Kalau keras kita boleh patah dua dan share ngan member . Aku suka beli yang tak berapa keras. Taknak share punya pasal laa ni.. hehe… Kat tempat aku kitaorang panggil air budak ataupun air pop disebabkan kan kotaknya ada tulis ‘pop’. Kat tempat korang panggil apa?? heh!

 Chickerdis
Chickerdis atau cikerdis sebenarnya dah wujud dulu lagi kemudian setelah lama menghilang ditrampilkan semula sekarang. Dulu apa-apa keropok dalam plastik semua aku panggil cikerdis. Pek dulu ngan sekarang sama jugak warna hijau. Cuma sekarang aku dah tak berapa suka makan macam dulu-dulu.

Gula hantu, gula magik dan sweet sour
Aku ingat sangat 3 jenis gula yang popular betul masa aku sekolah agama dulu-dulu. Gula hantu tu yang jenis boleh ubah lidah dan mulut jadi biru, hijau dan merah. Dah macam hapa dah kalau lepas makan. Tak senonoh betul! Gula magic pulak yang meletup-letup dalam mulut.. Rasa ajaib sangat laa tu.. manakala yang sweet sour tu gula yang rasa masam yang amat masa awal makan pastu akan beransur jadi manis bila dah lama dihisap. Pendek kata ada jee gula-gula yang bukan-bukan keluar mesti popular zaman tuh.. haha..
Letih aku nak senaraikan lagi.. cukuplaa 11 kat dalam senarai nih.. korang boleh tambah lagi kalau mahu yang mana mungkin aku ada terlupa nak sebut. Ketika nak membuat entri nih aku sendiri cuba cari jajan-jajan ni kat kedai. Ada yang masih ada lagi tetapi harga dah naik sikit. Apapun ‘feel’nya  tak sama cam dulu..





No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...