Followers

 Baby Birthday Ticker Ticker

Tuesday 25 February 2014

.: Perkembangan Bella :.


dah lama tak cerita n update pasal perkembangan anak..dia pun macam budak lain sebaya-sebaya dia la tak banyak beza biasa la lain budak lain perkembangan nya cuma bella ni small size bila pegi mana-mana semua ingat dia baru setahun 

sekarang dah banyak cakap kat rumah, dia dah boleh sebut 30- 50 words kot, kitorang pun paham apa dia cakap.. dah tak dengar dah bahasa jerman ke apa.. Alhamdullilah...

cuma dpn depan org masih segan-segan nak bercakap yang ni aku risau skit, mungkin sbb dia tak bergaul dengan ramai org sangat stay pun ngan babysitter tu pun jaga berdua jer dia dengan sorang baby 6 bulan


bella ni aku nampak jenis minat membaca, kadang-kadang celik je mata dia pg cari books or flash card dia dulu, sambil-sambil makan pun boleh lagi pegang books dalam perjalanan nak balik kampung pun kalau bawak books ke flash cards dia asyik suruh ulang-ulang baca kadang sampai penat melayan tapi anak tengah suka membaca takan nak halang kan...

boleh la skit-skit dah boleh tunjuk dan boleh sebut dengan baik things, animals, contoh mcm aku tunjuk gambar cat, dog, apple, banana, car, etc yang tu mmg bnyk sangat dia dah boleh sebut 

yang ni aku perasan since umur dia 7 bulan aku saja test tnya "show mama where is cat?" , dia boleh capai flash card cat tu n bagi kat aku



mcm iklan kat tv pun bila nampak gambar, dia akan tunjuk n sebut, susu, bird, fish, abang, kakak, tp aku nak tergelak bila azan ada gambar kambing masuk kandang tp gmbr tu gelap dia leh ckp dog... alahai anak itu azan kot takkan ada gmbr dog.... kikikiki

 untuk huruf dia baru boleh tunjuk huruf A & B, nombor 3, tapi ada masa confuse jugak la

 color dia masih belum kenal lagi tapi bila buat color sorting dia boleh buat 

ni gambar masa mula-mula aku test buat color sorting masa dia 1thn 6bln,  pakai penyepit baju, aku pakai 3 color, blue, green, pink aku suruh dia masukkan dalam cawan yang sama color dengan penyepit tu, Alhamdulliah 1st trial dia dah boleh buat walaupun dalam sedikit confuse, aku sendiri tak sangka dia boleh buat


 


since that aku buat la seminggu sekali sbb tak nak bagi dia lupa apa yang aku ajar skrg aku letak block dia ikut color red, blue, green, yellow, dia dah boleh susun block tu ikut color





sekarang bila dia dah paham arahan n ikut cakap kita boleh kata kan dah boleh jadi 
best friend aku dah skrg....


peneman setia aku pegi kedai runcit pegi tesco berdua... 

tukang penyibuk...sibuk nak angkat bakul tu...




 kawan berebut aisrkim dengan mama, dia ni mmg kuat makan aiskrim sama mcm aku la.. 

bagi la jugak once a week bila balik dari swimming class...papa dah tau dah, siap ckp, 
sabtu pukul 5 mesti bella dapat ice cream... :)




Allhamdullilah, syukur dengan kurniaan Allah pada kami, semoga Bella jadi anak yang baik dunia akhirat


MAMA'S BESTFRIEND



 


2 comments:

Rosmawani♥ said...

Alhamdulillah pkembgn yg baik bella.. Chaiyuk chaiyuk tau :)

Fyda Rahim said...

pandai bell... chaiyok2 bella.. insyallah cpt bella belajar ni.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...