Followers

Wednesday, 19 January 2011

.:[PTPTN]Helah Dalam Sistem Ujrah :.

super sensitif: baca atas risiko sendiri. Ini adalah pendapat peribadi dan bukan pendirian rasmi AFN


1- Setelah meneliti dokumen PTPTN dalam sistem Ujrah, saya mempunyai beberapa perspektif seperti yang akan dibentangkan.

2- Perubahan sistem 3% kepada 1% yang dinamakan sistem Ujrah sebenarnya mempunyai helah tertentu yang harus diketahuï sebelum diisi.

3- Baki yang dikira bukan baki semasa, tetapi adalah baki pada tahun tertentu, dalam kes ini Jun 2008.

4- Perjanjian yang adil sebenarnya hendaklah menggunakan jumlah asal pinjaman seperti yang terdapat dalam perjanjian asal.

5- Menggunakan baki pada tarikh yang berlainan sebenarnya menimbulkan keraguan, contohnya apabila peminjam telah meminjam pada tahun Jun 2000 hingga Mei 2003 (selama 3 tahun).

6- Dalam kes ini, peminjam telah dikenakan kos sebanyak 3% dari tahun 2003 hingga 2008.

7- Justeru, jika pinjaman asal bernilai RM 24000, dengan dicampur dengan kos di atas (3 % x 5 tahun) akan bernilai RM 24000 + RM 3600.

8- Dengan anggapan peminjam belum lagi membayar sebarang jumlah sehingga tarikh tersebut, jumlah yang dinilai dalam perjanjian ini sebenarnya bernilai RM 27600.

9- Melaluï sistem Ujrah, peminjam akan dikenakan 1% daripada jumlah (RM 27600) ini bernilai RM 276, selama 126 bulan iaitu 10.5 tahun.

10- Justeru, peminjam akan dikenakan tambahan sebanyak RM 276 x 10.5 iaitu RM 2898.

11- Maka jumlah sebenar yang dikehendaki dibayar oleh peminjam adalah RM 27600 + RM 2898 iaitu RM 30498.

12- Maka peminjam akan membayar RM 30498 setelah meminjam sebanyak RM 24000.

13- Ini melibatkan pertambahan jumlah sebanyak RM 6498 daripada jumlah asal pinjaman, atau 27.075% daripada jumlah asal.

14- Sebenarnya, setelah dikira, sistem ini adalah satu helah bagi PTPTN mendapatkan kembali bayaran balik dengan cara potongan gaji.

15- Setelah menandatangani perjanjian sistem Ujrah ini, peminjam akan membayar secara potongan gaji tanpa boleh mengelak daripada membayar pinjaman ini.

16- Ini bermakna, keuntungan adalah kepada PTPTN, yang mengambil 27.075% daripada pinjaman asal, DAN pembayaran on-time melaluï potongan gaji.

17- Saya melihat ini sebenarnya adalah helah untuk memaksa peminjam membayar melaluï potongan gaji, dan bukan sebagai satu “ihsan” untuk mengurangkan beban peminjam.

18- Saya melihat ini adalah helah bagi memastikan peminjam yang selama ini hanya membayar RM 50 sebulan, yang entah bila akan habis membayar pinjamannya, akan membayar RM 200+ sebulan mulaï tarikh sistem Ujrah diluluskan.

19- Lebih menguntungkan pihak PTPTN, ia akan berlaku secara clean atas topeng Syari`ah.


ألا ترون يا من وافق لهذا أنه ربا مبينا وغشا مخفيا؟

WaLlahu a`lam.

_________________
ad-diyari.com



sumber asal : ~ klik sini

5 comments:

saya_arief said...

nasib baik xmohon ujrah ni.

Fyda Rahim said...

kalu nk ikutkn ptptn ni da lme x ikut landasan islam.klu pon sistem ujrah nk potong 1% skli pon kite yg duk pinjam nk lari mne? kalu pon bkn kes ujrah ni pon tahun 2012 da kompem kne bt potongan gaji. so nk lari mne? ktekn lah mmg ni helah, supaya ptptn dpt kesan peminjam, bukan ke ttp kne byr jgkkn? yg mne x dpt d kesan lg kot xperlu byr? ttp kne byr? so ade sistem ujrah o xde ke, potongan 3% o 1% ke, tetap kne byr jgk. lg bgs yg mne lum pinjam jgn pinjam. tu je. yg da pinjam klu pon die bt potongan rendah pon still byr gitu2 je.

ok tu pdngan aku. hihihi.

yatt said...

saya arief :sepatutnya jgn mohon PTPTN hehhe... nak buat mcm mana nasi dah jadi bubur.. huhu

fyda: bila dah mohon ujrah tu nanti dia potong gaji terus.. tak la bayar gitu2 dah kena bayar la ikut potongan yg ditetapkan tu..

Miecyber said...

This is hot....

Tips , 7 prinsip utama menjalankan perniagaan

Anonymous said...

Sepatutnye ptptn ni tujuan membantu peljr berkaitan kwgn utk sambung belajar.Tp disini kita tgk ptptn ni mcm nk amik untung bt kos pentdbran tggi.Dengan keadaan ekonomi skrg,kita pn sdia mklum byk graduan masih xberpeluang dpt pkerjaan.klu ada pn mngkin ramai yg kje xberkaitan kos dan gaji tahap minima. hutang ttp hutang tp apa salahnya bantu bangsa sndri..ni pndpt pribadi je.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...